Kvinnornas skapande händer

Under uppföljningsresan till Ecuador i början av november åkte jag, Zarah Östman Pittaluga, under min sista dag till den plats där det sägs ha de vackraste textilhantverk i området. Platsen ligger två timmar från Quito och är en by med namn Ottavalo. Man hittar den bland Andernas toppar precis bredvid en stor sjö med iskallt vatten. Trots det varje sommar tävlar männen om att simma över den kilometer långa och iskalla sjön. Detta är en gammal tradition som lever kvar och när man ser över sjön och dess storlek känns det hela rent omänskligt. ”Det många som drunknar varje år och flera blir räddade av roddbåtar som är i beredskap under tävlingen. Det är en manlighetstest av något slag” berättar Cesar som gör mig sällskap till byn. Men det inte männen på denna plats som kommer att göra ett starkt intryck hos mig.

IMG_6169.JPG
Vi vandrar genom gatorna i den gasande bergssolen tills vi når marknaden ”La plaza de los ponchos” (Ponchos torget). Under hela vägen kan man iaktta att här klär sig kvinnorna och barnen annorlunda än i Quito. De bär sina traditionella kläder och frysirer till vardags och med stolthet till skillnad till andra delar av landet där det är vanligt att man diskrimineras på grund av klädseln. Men jag får veta att här är man stolt över sina textiler och de är även kända för sin skönhet, därför finns det inget att skämmas över. Men man vet att det är annorlunda i andra delar av landet.

IMG_6168.JPG
Jag går runt i marknaden och samtalar med många och försöker göra en bedömning om vem som skulle ha mest nytta av att jag handlar av dem. Självklart är det närmast omöjligt och man vill köpa en sak av alla och stötta alla en liten bit. Men den funkar inte att göra så heller. Jag gjorde valet att handla av äldre kvinnor eller de som hade sina barn i närheten. Det som blir påtagligt är den sammanhållning som finns mellan flera av dessa kvinnor som spenderar hela dagen med sina barn springandes mellan deras ben, de hjälpte och stöttade varandra. Jag fick överhöra deras analys av olika möjliga kunder då många trodde först att jag var ännu en turist som inte talade spanska som det fanns flera av. Dessa turister som provade saker, tog bilder för att sedan inte handla något eller de som ville köpa allt de såg. För det fanns verkligen sådana otroliga textiler som man tappade andan. Som fick mig önska att jag hade tre väskor till och kunna klä hela mitt hem med dessa tapiser, mattor och överkast. Med kläder som hade sådan handarbete som man trodde inte gjordes längre.

IMG_5907.JPG
Jag spenderade från 9 till 18 i Ottavalo och fick se hur marknaden återgick till torg. Jag iakttog vilka det var som packade och vem som var sist på plats. Majoriteten var kvinnor som efter att ha varit hela dagen på plats packade allt prydligt i gigantiska påsar som sedan lastades på små taxilastbilar. Detta är verkligen ett kvinnodominerat område då textilerna tillverkas också till stor del av kvinnor och i dessa trakter är detta grundinkomsten för många familjer.

IMG_5922.JPG

IMG_5938.JPG
Vi hoppas kunna fortsätta kunna komma och stötta deras traditionella försörjning genom att betala ett rättvistpris.  Samtidigt som försäljningen av hantverket i Sverige går tillbaka till att stötta arbetet i landet för rätten till mat, en av grundpelarna för rätten till mat är att kunna försörja sig själv och sin familj. Detta skall göras även med ett genusperspektiv där man belyser kvinnor speciellt utsatta situation. Jag är stolt att kunna bidra på det sätt som jag har möjlighet till. Gör du det också. Genom att köpa julklapparna hos oss och eller genom att bli medlem bidrar du med mer än med dina pengar, du bidrar med ditt stöd och styrka i kampen alla människors rätt till mat.

IMG_5946.JPG
Välkommen till Schysst Jul i ABF huset i Stockholm den 6 och 7 december från kl 10.00!
Vi ses!!

 

IMG_6196.JPG

Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

